czwartek, 10 grudnia 2015

Xavier Dolan 

(do lepszego czytania)

     Chciałbym dziś przybliżyć Wam twórczość młodego i bardzo zdolnego reżysera, aktora, producenta, montażysty, scenarzystę i pewnie jeszcze wiele więcej. Bardzo cenię go za to jakie świetne filmy tworzy. W każdym z nich jest mniej bądź więcej historii z jego życia. Stworze listę filmów jakie stworzył. 

     Xavier Dolan jest młodym, 26letnim aktorem, scenarzysta, producentem, reżyserem. Mimo swojego młodego wieku wyprodukował wiele filmów i już dawno zapisał się z historii kinematografii. Ostatnio wyreżyserował teledysk Adele - Hello



      Mógłbym każdy film opisywać jaki jest super, ale nie chcę się powtarzać więc ogólnie napisze, że bardzo podziwiam talent Xaviera. Jego filmy zawsze zdobywają rozgłos (rzadziej w Polsce). Często dotyka tematów homoseksualizmu. większość jego filmów miało premierę na festiwali w Cannes. Każde dzieło jest inne i bardzo ciekawe. w roku 2016 do kin maja wejść dwa nowe filmy tego reżysera. Ciekawe kiedy pojawią się w Polsce bo my zawsze tu mamy mega poślizg.  Przedstawiam filmy w kolejności od lubianego do ulubionego. <3


5. Miejsce - "Na zawsze Laurence" obyczajowy

Jeszcze tego filmu nie widziałem, ale wydaje się być bardzo ciekawy. Temat kontrowersyjny.  

Fabuła:
Rok 1989. Wykładowca literatury, Laurence Alia, od lat związany jest z atrakcyjną Fred. W dniu swoich trzydziestych urodzin mężczyzna wyznaje ukochanej, że psychicznie od zawsze czuł się kobietą i chciałby zmienić swoją biologiczną płeć.

W tym filmie Xavier jest reżyserem i scenarzystą. Film nagrodzony na festiwalu w Cannes. Zdobył również wiele nominacji.








4. Miejsce - "Wyśniona miłość" melodramat


 Bardzo ciekawa historia, przedstawiona w postaci groteskowej. 

Fabuła:
Dwójka przyjaciół Marie i Francis spotykają na przyjęciu Nicolasa. Oby dwoje zakochują się w nowo poznanym chłopaku. Przyjaźń między trójką zaczyna się zacieśniać. Francis coraz bardziej stara się o Nicolasa twierdząc, że on jest gejem. Marie nie chce w to wierzyć i nie przestaje go uwodzić. Z czasem przyjaźń przemienia się w walkę. 

Film zdobył nagrody na festiwalu w Cannes, oraz wiele nominacji do największych nagród w światowym przemyśle filmowym. 



3. Miejsce - "Tom"  thriller psychologiczny

Film sprawił, że musiałem go zatrzymywać by otrząsnąć się z tych wydarzeń. Fabuła strasznie dziwna, ale za to niezwykle ciekawa.  Dolan jest w tym filmie jest głównym aktorem, reżyserem, producentem, scenarzystą. 
Fabuła:
Tom po śmierci ukochanego jedzie do rodzinnej wsi chłopaka. Poznaje jego matkę i przede wszystkim brata. Spędza z nimi kilka dni. Między nim a bratem partnerka nawiązuje się dziwna relacja. 



2. Miejsce -  "Zabiłem moją matkę"  biograficzny dramat 

Pierwszy film Xaviera Dolana i pierwsze dzieło tego artysty jakie widziałem.  Film był zgłoszony do Oskara. Przyniósł sławę Xavierowi.

Fabuła:
Hubert jest zbuntowanym nastolatkiem, który znienawidził swoją matkę. Chłopak zaczyna żyć swoim życie i nie dzieli się  nim z matka. Wiele rzeczy z czasem wychodzi na jaw i dochodzi do konfrontacji między synem, a matka. 


1.Miejsce -" Mama" dramat 

Na pierwszym miejscu umieściłem film "Mama" , który miałem okazje oglądać w wakacje na plaży w Gdyni. Wywarł na mnie niezwykłe wrażenie.  Zdobył wiele nominacji na festiwalu Cannes, oraz nominowany przez Kanadę do Oskara. 

Fabuła:
Owdowiała kobieta zaczyna opiekować się swoim agresywnym nastoletnim synem. Nie daje sobie z nim rady. Zaczyna zauważać promyk nadziei gdy w jej życiu pojawia się nowa sąsiadka. 





BONUS - "Pieśń słonia" dramat

Film, w którym Xavier Dolan jest tylko aktorem. Nawet plakat tego dzieła wisi na mojej ścianie. <3 
Stworzył tu niesamowitą kreacje postaci. Chapeau bas dla niego. Widz jest wciągnięty w intrygę głównego bohatera. Mega polecam. 

Fabuła:
Po zniknięciu kolegi psychiatra próbuje uzyskać informacje od jego pacjenta. Ten jednak wciąga go w specyficzną grę.






Czemu Wam to pisze.Pewnie nie raz zastanawiacie się "Co by tu dziś obejrzeć?" Może kogoś z Was zachęciłem by obejrzeć coś z listy wyżej. Te filmy są bardzo wartościowe. Kino wysokich lotów, nie to co leci przede wszystkim  w kinach, że aż szkoda gadać. Polecam wszystkie filmy. :D

2 komentarze:

  1. Ja uwielbiam twórczość Xaviera, oglądałem wszystkie wyżej wymienione filmy, a Pieśń słonia była rewelacyjna. Bardzo mi się podobała jego kreacja aktorska, mega się wzruszyłem.

    Pozdrawiam i czekam na kolejne coachingowe posty,
    Adam (brakujacykolorteczy.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam żadnego z tych filmów, ale o kilku słyszałam... Pozdrawiam, melodylaniella.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń